Twitter ja UX

Selle nädala teemaks on üks positiivne ja negatiivne näide kasutatavusest veebis. Lugesin veidi aega tagasi Nir Eyali raamatut "Hooked: How to Build Habit-Forming Products" ja seal oli väga hästi välja toodud märksõnu ja näiteid selle kohta, mida kasutajamugavuse juures arvestada. Üheks märksõnaks tänapäeva veebis on lihtsus - lihtsus asju teha ja asjadest aru saada. Kui kasutaja jaoks on mingi veebilehe sisu või kasutamine keeruline siis jätab ta selle kõrvale. Ja vahe tekib juba sellest kas ta peab tegema soovitu saavutamiseks 2 või 4 klikki.

Üks näidetest oli Twitter ja selle koduleht. Twitter muutis juba iseenesest ühe valdkonna kasutusmugavust märgatavalt - blogimine muutus kõigi jaoks kättesaadavaks ja lihtsaks. 140 tähemärgiga sai teha postituse ja seda jagada.

Kuna teenuse sisu oli hea siis hakkas see kiirelt levima. Ühel hetkel aga ei suudetud enam uusi kasutajaid leida, sest Twitteri koduleht oli liiga kirju, infot oli raske leida ja teenuse sisu ning mõte läksid kaotsi:


Pärast seda muudeti koduleht lihtsamaks, kuid sinna tekkis otsingukast. Kasutajatel tekkis intuitiivselt tahtmine sealt midagi otsida, kuid Twitter ei olnud otsingumootor ja see ei andnud kasutajale loodetud tulemust ning tagajärjeks oli pettumus:


Aja möödudes muudeti kodulehte veelgi. Kadus segav otsingukast ja omanikud said aru, et kasutajatele ei tuleks mitte kodulehel teenust reklaamida, vaid anda see võimalikult kiirelt ja lihtsalt kätte, et nad saaksid selle ise järele proovida. Pärast seda muutus koduleht veel minimalistlikumaks ja domineerivad kaks selget üleskutset - logi sisse või registreeri end kasutajaks:

Viimane variant on jäänud ka püsima kuna statistika näitab, et selline disain toob kõige rohkem uusi liitujaid. Näiteks Twitteri koduleht mobiilist avades on veel konkreetsem:



Kokkuvõttes võib öelda, et kasutajamugavus on kindlasti väga oluline teema, mida teenust või toodet arendades jälgida. Samas ei ole selle kohta reegleid ning samu mustreid ei saa universaalselt kasutada. Ka Twitteri näide toob välja, et kuigi algne koduleht oli läbi mõeldud ja teenuse sisu kirja pandud siis reaalselt kasutajatele see ei sobinud. Ka lihtsalt asjade eemaldamine ei ole lahendus, sest kaduda võivad olulised osad ja alles jääda midagi, mis kasutajaid tegelikult kõige rohkem segab. Seega tõde tuleb välja aja jooksul, erinevaid variante katsetades ja tulemusi mõõtes. Sellega tasub arvestada ja mitte karta suuri muudatusi sisse viia.

Kommentaarid

Populaarsed postitused sellest blogist

Infoühiskond - minevik ja tulevik

Copyright Reform

Hacker - HOWTO